Agnes Van Leemput

AGNES VAN LEEMPUT


Agnes Van Leemput werd geboren te Duffel en studeerde Lichamelijke Opvoeding aan de K.U.Leuven. In 1974 startte zij de balletgroep. Door haar enthousiasme en inzet groeide de kleine groep van 10 leerlingen vlug uit tot een volwaardig dansgezelschap dat op dit ogenblik 280 dansers telt. Agnes volgde klassiek ballet bij belangrijke leermeesters als Jacques Sausin (Brussel), Stefan Schuller en Maria Metchkarova (Antwerpen). Jac Delsing brengt haar nog steeds de finesses van jazzdance bij. Verder volgt zij regelmatig verschillende dansstages.


pArtair is een dansgroep met zeer veel aandacht voor de inhoudelijke verdieping van de verschillende dansgenres die apart aangeboden worden én met gepassioneerde lesgevers die OOG OOR en ZIEL hebben voor dans en de leerlingen. 


Een geëngageerd bestuur en gedreven lesgevers zorgen telkens weer voor een geweldig dansjaar!

OVER DANS


"Dansen is lyriek in beweging"


Dansen is dé vorm bij uitstek om woordeloos heel veel te zeggen.

Dans is hét medium om mijn gedachtespinsels te visualiseren.


Dansen is een bewegingstaal die de ziel blootlegt, die het denken omzet in bewegend beeld.


Bewegen is verbeelden datgene dat je raakt, ontroert en zelfs weerstand oproept.

Wanneer de realiteit uit haar voegen barst is kunnen verbeelden een dankbaar geschenk, een noodzakelijke expressie.


"Dansen is de hemel inademen en een ziel uitademen"


Dansen leert mij te relativeren en bevrijdend afstand te nemen van negatieve impulsen.


De dans heeft me bijgebracht om elke dag opnieuw verwonderd te raken over en te genieten van de 'schoonheid' in al haar facetten.

'Elke cel van het lichaam is wakker en schreeuwt honderduit. Kloppend hart, strevend naar absolute schoonheid.'


Ik probeer mijn dansers te begeesteren en mijn verbeelding transferabel te maken naar hun hoofd, hun hart en hun lichaam.

Verder heb ik niet alleen een fysieke zending, maar ook een moreel pedagogische.


Dansen maakt een mens zoveel 'mooier'!

OVER CHOREOGRAFIE


Choreografisch ben ik zeker sterker geworden.

Ik ben meer en meer belang beginnen hechten aan beeld, compositie en asymmetrie.


Ook het vrouw-zijn kreeg bij iedere productie meer en meer aandacht. Charme, gevoel, inlevingsvermogen, tedere warmte en sensualiteit zijn naar mijn gevoel aspecten die ik eerder bij een vrouw terugvind. Ook haar kracht is niet te onderschatten.

Een vrouw kan en blijft vechten!


Humor en ernst kregen steeds een plaats, maar vrij snel voelde ik de noodzaak om en werd ik bekwamer in het tot expressie brengen van dingen die mij raken en beroeren. Gevoelsmatig ben ik vaak extreem en ik merk dat ik ook telkens weer erg fel contrasterend te werk ga.


Aanvankelijk bracht ik losse, aparte dansnummers op het podium. Nadien begon ik thematisch te werken: een aantal dansen, choreografisch zeer verscheiden, werden gebundeld tot één apart hoofdstuk binnen het geheel. Later en nu nog steeds werk ik rond een totaal concept waarin een aantal voor mij gevoelsmatig complementaire thema’s, al of niet onlosmakelijk met elkaar verbonden, verenigd worden tot een doordacht choreografisch geheel.